Прес-центр6 серпня 2018, 14:08

Інструкція: як і навіщо українцям підписувати декларацію з лікарем

У квітні стартувала національна кампанія з вибору лікаря: українці можуть обрати терапевтів, педіатрів або сімейних лікарів, медустанови яких підключилися до електронної системи охорони здоров'я.

Алгоритм вибору лікаря і укладення декларацій прописаний в наказі Міністерства охорони здоров'я України №503 від 19.03.2018 «Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу».

Для чого укладати декларацію з лікарем?

Декларація – це документ, який підтверджує, що пацієнт хоче обслуговуватися саме у цього лікаря. Так, підписуючи декларацію з певним лікарем, Ви повідомляєте державі, що оплата за ваше обслуговування повинна надходити до цієї медустанови.

В той же час, декларація не є юридичним документом і не підписується «раз і назавжди»: в будь-який момент Ви можете укласти декларацію з іншим терапевтом, педіатром або сімейним лікарем. В такому разі не треба скасовувати попередню декларацію – досить просто укласти нову декларацію з обраним лікарем, а зміни автоматично зафіксуються в системі.

Кожна людина вільна у своєму виборі – пацієнти не зобов'язані підписувати декларацію за місцем прописки чи проживання. Однак лікар може відмовити в підписанні декларації, якщо він вже набрав рекомендовану кількість пацієнтів: сімейний лікар може обслуговувати 1800 пацієнтів, терапевт – 2 тисячі, педіатр – 900 дітей.

Ця цифра може бути трохи більшою для лікарів, що працюють в селах. Наприклад, якщо в селі проживає 2 тисячі людей, то всі вони отримають можливість підписати декларацію із сімейним лікарем – без медичної допомоги не залишиться ніхто. Це питання буде контролювати Національна служба здоров'я України.

Як підписати декларацію з лікарем?

Для підписання декларації з лікарем:

1. Зверніться в медустанову, де працює терапевт, педіатр або сімейний лікар, з яким ви хочете підписати декларацію. З собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Якщо ви підписуєте декларацію з педіатром або сімейним лікарем для дитини, то візьміть також свідоцтво про народження дитини.

Важливо: заклад, в якому працює обраний вами лікар, повинен бути підключений до системи «Електронне здоров'я». Уточніть цю інформацію реєстрації у лікаря, чи перевірте самостійно на сайті.

2. Ваші дані і контактний телефон внесуть в систему «Електронне здоров'я». Це зробить уповноважена особа від медустанови: в різних медустановах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.

Важливо: декларації укладаються виключно в електронній формі – не буде ніяких бланків, форм, печаток тощо. Щоб переконатися, що декларацію підписує реальна людина і виключити будь-які спроби шахрайства, введено підтвердження за допомогою СМС-коду, який надходить на номер мобільного телефону. Так, після введення даних, пацієнт отримує СМС з кодом на вказаний номер телефону, який уповноважена особа медустанови вводить в систему «Електронне здоров'я» для підтвердження.

Якщо у Вас немає мобільного – не проблема: для підтвердження уповноважена особа медустанови сфотографує або сканує оригінали ваших документів, щоб долучити їх до декларації в електронній системі.

3. Уповноважена особа медустанови роздруковує з системи «Електронне здоров'я» екземпляр декларації для перевірки.

Важливо: уважно перевірте свої дані. Якщо помітили помилку – скажіть про це уповноваженій особі медустанови. Декларацію не варто роздруковувати до тих пір, поки данні не будуть правильними.

4. Якщо все вірно, уповноважена особа медустанови роздруковує з системи «Електронне здоров'я» ще один екземпляр декларації.

Важливо: Обидва примірники декларації повинні бути ідентичними і без помилок.

5. Пацієнт підписує 2 примірника декларації

Важливо: Один з примірників залишається у вас, другий – в медустанові.

6. Уповноважена особа медустанови накладає електронний цифровий підпис на декларацію і направляє її в систему «Електронне здоров'я».

Важливо: Ви офіційно задекларували вибір лікаря. Гроші за ваше обслуговування держава (НСЗУ) платитиме закладу, в якому працює обраний вами лікар. Цей процес почнеться відразу, коли медустанову увійде в реформу: автономізуется і укладе договір з НСЗУ.